مهدی صاحبقرانی

Mehdi Sahebgharani

«انشالله که  بتوانیم راه و رسم درست زندگی کردن را بیاموزیم

و بتوانیم در راه دینت و در راه اسلام قدم صحیح برداشته

و کار مثبتی برای خودت و در راهت انجام بدهیم.»

به نام خداوند رحمان و رحیم

خدایا با نام تو لب به سخن باز کرده و میخواهم کلام خودت را بر روی کاغذ بیاورم. انشالله که با خواندن این سخنان زیبا بتوانیم راه و رسم درست زندگی کردن را بیاموزیم و بتوانیم در راه دینت و در راه اسلام قدم صحیح برداشته و کار مثبتی برای خودت و در راهت انجام بدهیم.

آیا به جز ساعتی انتظار خواهند کشید تا آنکه قیامت به ناگاه فرارسد و آنها غافل از خدا و بی‌خبر از قیامت‌اند. در آن روز دوستان همه با یکدیگر دشمن‌اند مگر آنان که دوستی آنها با هم در دنیا و آخرت پایدار است و آنان پرهیزکاران می‌باشند و آن روز خطاب شود: الا ای بندگان صالح من امروز شما را هیچ ترس و حزنی نخواهد بود.

سوره زخرف آیات ۶۶ تا ۶۸

ای رسول! به امت ما بگو که می‌خواهید شما را به زیانکارترین مردم آگاه سازم؟ زیانکارترین مردم آنها هستند که عمرشان را در راه حیات دنیای فانی تباه کردند و به خیال باطل می‌پنداشتند نیکوکاری می‌کنند و همین دنیاطلبانند که به آیات خدای خود کافر شدند و روز ملاقات خدا را انکار کردند.

لذا اعمالشان همه تباه گشته روز قیامت آنها را هیچ وزن و ارزشی نخواهیم داد زیرا آنها کاری که در آن جهان ارزشی دارد نکردند. اینان چون کافر شده آیات و پیامبران مرا استهزاء کردند، به آتش دوزخ کیفر خواهند یافت.

آنان که به خدا ایمان آورده نیکوکار شدند البته آنان در بهشت فردوس منزل خواهند یافت، همیشه در آن بهشت ابدی هستد و هرگز از آنجا انتقال نخواهند یافت. ای رسول ما به امت بگو اگر دریا برای نوشتن کلمات پروردگار من مرکب شود، پیش از آنکه کلمات الهی به آخر رسد آب دریا خشک خواهد شد هر چند دریایی دیگر باز ضمیمه آن کنند؛ یعنی عوالم وجود که کلمات تکوینی الهی است بی‌حد و نامتناهی است. ای رسول ما به امت بگو که من مانند شما بشری هستم احاطه به جهان‌های نامتناهی و کلیه کلمات الهی نکنم. تنها فرق من با شما این است که به من وحی می‌رسد که خدای شما یکتاست و هر کس به لقای رحمت او امیدوار است باید نیکوکار باشد و هرگز در پرستش خدا احدی را به او شریک نگرداند. سوره کهف آیه ۱۰۲ الی آخر

البته آنان که به آیات خدا ایمان نمی‌آورند خدا هرگز هدایتشان نخواهد کرد و آنها را عذاب دردناک خواهد رسید، دروغ را آنکس به خدا می‌بندد که ایمان به آیات خدا نیاورد. این کافران البته مردمی دروغگویند. هر آن کس بعد از آنکه به خدا ایمان آورده باز کافر شد، نه آنکه به زبان و از روی اجبار کافر شود و دلش در ایمان ثابت باشد، بلکه به اختیار و با رضا و رغبت و هوای نفس دلش آکنده به ظلمت کفر گشت، بر آنها خشم و غضب خدا و عذاب سخت دوزخ خواهد بود. این غضب و عذاب بر آنها بدین سبب هست که حیات فانی و دنیا را بر حیات ابدی آخرت برگزیدند. آخرت فدای دنیا کردند و به کلی کافر به آخرت شدند و خدا هرگز کافران را هدایت نخواهد کرد. همین‌ها هستند که خدا بر دلها و گوش و چشمهاشان مهر زده است و اینها – همان مردم – از خدا و قیامت غافلند. بدین جهت است که آنان در عالم آخرت بسیار محروم و زیان‌کارند. آنگاه محققاً بدان که خدا با مؤمنانی که از شهر و دیار خود چون به شر و فتنه کفار مبتلا شدند، ناگزیر هجرت کردند و در راه دین کوشش و صبر بسیار کردند و خدا با آن مؤمنان یار و یاور است و از این پس بر آنها بسیار غفور و مهربان خواهد بود و به آنان عزت و قدرت خواهد داد.

برخی از مردمان فاسد و فتنه‌انگیز مانند نضر حارث کسی است که گفتار و سخنان لغو و باطل را به هر وسیله تهیه می‌کند تا خلق را به جهالت در راه خدا گمراه سازد و قرآن را به تمسخر و استهزاء می‌گیرد. و این مردمان فاسد کافر به عذاب تؤام با خواری و ذلت گرفتار شوند. و هر گاه بر این مردم آیات قرآن تلاوت شود، چنان با غرور و تکبر پشت گرداند که گویی هیچ آن آیات الهی را نشنید؛ پنداری از هر دو گوش کر است. ای رسول گرامی این کس را به عذاب دردناک بشارت ده. آن که به خدا ایمان آوردند و به اعمال نیکو پرداختند باغهای پر نعمت بهشت جاودانی مخصوص آنهاست و آنها در بهشت ابدی جاودانه خواهند بود و این وعده خدا محقق و حتمی است و خدا بر همه کار عالم و مقتدر است.

و یوم یَعَضّ الظالمُ علی یدیه یقول یا لیتنی اتخذت مع الرسول سبیلاً

و روزی که ظالم پشت دست حسرت به دندان گرفته گوید ای کاش من در دنیا با رسول حق راه دوستی و طاعت پیش می‌گرفتم، وای بر من! ای کاش که فلان مرد کافر را و رفیق فاسد و فاسق را دوست نمی‌گرفتم.

محمد مهدی صاحبقرانی

«خدایا ما را عاقبت به خیر بمیران!» — شهید فخرالدین مهدی برزی

109

110

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.