اربعین حسینی تسلیت باد

33yzghfi5vi9w30smm8o

قال الحسین علیه السلام
إنّ قوماً عَبدوا الله رَغبَهً فَتلکَ عبادهُ التُجّار
وَ إنّ قوماً عَبدوا الله رَهبَهً فَتلکَ عِبادهُ العَبید
وان قوما عبدوا الله شکراً فتلک عبادهُ اْلاَحرار وَ هىَ أفضَلُ اْلعِبادَه

امام حسین علیه السلام فرمود:
گـروهـى خـدا را از روى میل و رغبت(به بهشت) عبادت مى کنند که ایـن عبادت تاجـران است
و گروهـى خـدا را از روى تـرس (ازدوزخ) مـى پـرستنـد و ایـن عبادت بندگان است
و گروهى خدا را از روى شکر(و شایستگى پرستـش) عبادت مـى کنند وایـن عبـادت آزادگـان است که بهتـریـن عبـادت است


تحف العقول, ص ۲۵۰

کسب رضاى خدا

قال الحسین علیه السلام:

مَن طَلبَ رضَی الله بسَخَطِ النّاس کَفاه الله اُمُور النّاس
وَ مَـن طلبَ رضیَ الناس بسَخطِ الله وَ کّلَه الله الىَ النّاس

امام حسین علیه السلام فرمود:

هرکـس رضاى خدا را به غضب مردم بجوید, خدا او را از کارهاى مردم کفایت مى کند
و هـر کـس خشنـودى مردم را به غضب خدا بجـویـد, خـدا او را به مـردم واگذارد


مشکات الانوار طبرسى, ص ۸۶


پیشى گیرنده در آشتى

قال الحسین علیه السلام:

أیّما اثْنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقه الىَ الجنّه

امام حسین علیه السلام فرمود:

هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شـود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد , سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود


محجه البیصاء ج ۴,ص ۲۲۸


ثواب سلام

قال الحسین علیه السلام:

للسّلام سَبعُون حَسنه تِسع وَ سِتُّـون لِلمُبتَـدء وَ واحِـده لِلـرّادّ.

امام حسین علیه السلام فرمود:

سلام کردن هفتاد حسنه دارد, شخت ونه حسنه از آن سلام کننـده و یکـى از آن جـواب دهنده است

تحف العقول , ص ۲۵۳


معرفی حضرت مهدى عج

قال الحسین علیه السلام:

تعرفوُن المـهدى بـالسّکینهِ وَاْلـوقار وَ بمـَعرفهِ الحَلالِ وَ بحاجَهِ النّاس إلیه وَ لایَحتَاجُ اِلَى أحَدٍ

امام حسین علیه السلام درباره حضرت مهدى (عج) فرموده
شما مردم, آن حضرت را به داشتـن آرامش و متانت و به شناخت حلال و حرام و به رو آوردن مـردم به او و بـى نیـازى او ازمـردم مـى شنـاسیـد

یوم الخلاص, ص ۵۲


رویاى دنیا

قال الحسین علیه السلام:

وَاعْلمـُوا أنّ الـدُّنیـا حُلـوهـا وَ مُـرّهـا حُلـُم وَ اْلاِنْتبـاهُ فـى الاخِرَه.

امام حسین علیه السلام فرمود:

بدانید که دنیا شیرینى و تلخى اش رویایى بیش نیست, و آگاهى و بیدارى واقعـى در آخرت است

نهج الشهاده, ص ۱۶۹


پرهیز از کلام پست و سبک

قال الحسین علیه السلام:

لاتَقُـولـُوا بـِاَلْسِنَتِکُـم مـَا یَنْقصُ عَن قـَدْرِکُــم.

امام حسین علیه السلام فرمود:

چیزى به زبـانتـان نیـاوریـد که از ارزش شمـا بکـاهــد

جلاء العیون ج ۲, ص ۲۰۵


بهداشت جسم و خود سازى

قال الحسین علیه السلام:

اُوصیکُم بِتَقوىَ اللهِ وَ اُحَذِّرکُم اَیّامه فَبَادِرُوا بِصحَهِ اْلاَجسام فى مُدّهِ اْلاَعمارِ
فایّاک أن تَکـُونَ مِمَّن یخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذنُوُبِهِم وَ یأمَـن العُقُـوبَه مِـن ذَنبه

امام حسین علیه السلام فرمود:

اى مردم! شما را به تقواى الهى سفارش مى کنم و از(گناه کردن)درایامش بر حذر مـى دارم در مـدت عمر به سلامت و تنـدرستـى جسـم پیشـى گیرید  و از کسانـى نباشیـد که بـر گناه بندگان بیـم دارنـد و خـود از عقـوبت گناه خـویـش آسـوده خاطرهستند

تحف العقول, ص ۲۴۳ چاپ اسلامیه


اقسام جهاد

قال الحسین علیه السلام:

الحهادُ عَلى اَربعَه اوجه
فَجهادان فَرض وَ جَهاد سُنَّه لایُقام الاّ مَع فَرض وَ جَهادسنه
فَـامّا اَحدُ الفرضیـن فَجهادُ الرَجل نَفسه عَن مَعاصى الله وَ هُـو مِـن اَعظمِ الجَهاد
و مجاهـده الذیـن مـن الکفار فرض
و امـا الجهاد الذى هـو سنه لا یقام الا مع فرض فان مجاهده العدوّ فرض على جمیع الامه لو ترکـوا الجهاد لاتاهـم العذاب و هو مـن عذاب الامه و هـو سنه علـى الامـام , وحـده ان یـاتـى مع الامه فیجـاهـدهـم
و اما الجهاد الذى هو سنه فکلّ سنه اقامه الرجل و جاهد فى اقامتها و بلوغها و احیائها فـالعمل و السعى فیها مـن افضل الاعمال لانها احیاء سنه
و قد قال رسـول الله(ص) (من سـن سنه حسنه فله اجرها و اجر من عمل بها الى یوم القیامه من غیر ان ینقص من اجورهم شیئا

امام حسین علیه السلام فرمود:جهاد بر چهار گونه است
دوتاى آن فرض, و یکى سنت که جز با فرض بـر پاداشته نشـود, و دیگر جهاد سنت است
اما آن دوتایى که فرض است, یکى جهاد شخص با نفـس خـود در مقابل معصیتهاى الهى است و آن بزرگتـرین جهاد است
و جهاد با کفار که هـم مرز با شماهستند فرض است
و اما جهادى که سنت است جز با فرض بـرپا نشـود , جهاد با دشمـن است, و واجب است بر همه امت, و اگر جهاد را ترک کننـد عذاب بـر آنان آید و این عذابى است که از خود امت است. و چنین جهادى بر امام سنت است و حـد آن ایـن است که امام با امت به سـراغ دشمـن رونـد و بـا آنها جهاد کننـد.
واما جهادى که سنت مطلق است عبارت از هر سنتى است که شخص آن را بر پا مى دارد و در برپایى و اجرا و زنده کردن آن تلاش مى کند. بنابرایـن, هر نوع کار و کوشـش در اقامه آن از بهترین اعمال خـواهد بـود, زیرا که آن زنـده نمـودن سنت است
و پیامبـر اکرم صلی الله علیه و آله فـرمـوده است: هر کس سنت و روش نیکـویـى را به وجـود آورد پاداشـش براى او خواهد بود و نیز ثواب هر کس تا روز قیامت بدان عمل کند, بدون آن که از ثواب آنها چیزى کاسته شود

تحف العقـول , ص ۲۴۷و۲۴۸, چـاپ اسلامیه


معنی استدراج

قال الحسین علیه السلام:

ألاِسْتِـدراج مِـنَ اللهِ سُبحـانه لِعبْـدِهِ أنْ یَسبغَ علیهِ النّعَم وَ یسلبهُ الشُّکر

امام حسین علیه السلام فرمود:
غافلگیر کردن بنده از جانب خداوند به این شکل است که به او نعمت فروان دهد و توفیق شکرگزارى را از او بگیرد

تحف العقول , ص ۲۵۰


پرهیز از ستمکارى

قال الحسین علیه السلام:

إیّـاکَ وَالظُّلـم مَنْ لایَجـد علیکَ نـاصِــراً إلاّ الله عزّوجلّ.

امام حسین علیه السلام فرمود:
بـرحذر بـاشیـد از ستـم کـردن به کسـى که یـاورى جز خـداوند عزوجل ندارد

تحف العقول,ص ۲۵۱


اظهار نیاز

قال الحسین علیه السلام:

لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثه: إلـى ذِى دیـنٍ, اَو مُــرُوّه اَو حَسَب

امام حسین علیه السلام فرمود:
جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار, یا صاحب مروت, یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد

تحف العقول , ص ۲۵۱


نشانه هاى عالم و جاهل

قال الحسین علیه السلام:

مـِن علاماتِ اْلقَبـول: الجُلـُوس إلى أهْلِ العقول
وَ مِـن علاماتِ أسبابِ اْلجَهل المُمـاراه لِغَیـر أهلِ اْلکُفـر
وَ مِن دَلائلِ اْلعالِم انتقاده لِحدیثِهِ وَ عِلمه بحَقـائِقِ فُنـُونِ النّظّر

امام حسین علیه السلام فرمود:
از نشــانه هـاى قبـول, همنشینـى بـا خـردمنــدان اسـت
و از نشانـه هاى مـوجبات نادانـى , مجادله با مسلمانان
و از نشانه هاى دانا ایـن است کـه سخـن خـود را نقـادى مـى کنـد وبه حقـایق فنـون نظر دانـاست

تحف العقول, ص ۲۵۲


عاقبت غیبت

قال الحسین علیه السلام:

قالَ لِرَجُل اغْتابَ عِنْدَهُ رَجُلاً: یا هذا کَفَّ عَنِ الْغیبَهِ فَإنَّها إدامُ کِلابِ النّار

امام حسین علیه السلام فرمود:
به مردی که در حضور امام به دیگری بد گفت، فرمود: ای مرد دست از غیبت بردار که خوراک سگهای جهنم است

تحف العقول, ص ۲۵۰


بخل در سلام

قال الحسین علیه السلام:

اَبْخَلُ النّاسِ مَن بَخِلَ باِلسَّلام

امام حسین علیه السلام فرمود:
بخیل ترین مرد کسی است که به سلام کردن بخل ورزد

بحارالانوار ج/۹۳ ص/ ۲۹۴


نتیجه پیروى از گناهکار

قال الحسین علیه السلام:

مـَن حـاوَل امْـرءاً بمَعصیهِ الله کـانَ اَفـوت لِمـا یـَرجـُو وَ اَسرع لِما یحذر.

امام حسین علیه السلام فرمود:
کسى که با نافرمانى خدا گرد کسى گردد,آنچه را امید دارد از دست رفتنى تر است و از آنچه برحذر است زودتر دچارش گردد .

تحف العقول,ص ۲۵۳


دینداری مردم

قال الحسین علیه السلام:

الناسُ عَبیدُ الدّنیا وَ الدّین لَعِقٌ عَلـى اَلسِنَتهم یَحـُوطـُونه مـَادَرّت مَعائشهم فـَاذا محصـوا بـِالبَلاء قَلّ الـدَّیـانــُون

امام حسین علیه السلام فرمود:
به راستـى که مردم بنده دنیا هستنـد و دیـن بر سر زبان آنهاست و پشتیبانی از دین تا آنجاست که زندگی شان در رفاه است و آن گاه که در بوته امتحان قرار گیرند، دینداران، کم خواهند بود


سخنان حسین بن علی ص ۱۸۶


فلسفه قیام

قال الحسین علیه السلام:

إنـّى لَم أخرُج أشِراً وَ لابَطِراً وَ لا مُفسداً وً لا ظالماً
إنّما خَرجْتُ لِطلَبِ اْلاِصلاح فى اُمّه جَـدّى
اُریـد أن آمُـر بـاْلمَعرُوف وَ أنهى عَنِ المُنکـر
وَ اَسیـرُ بسیـرهِ جَــدّى وَ أبى على بن ابیطالب

امام حسین علیه السلام فرمود:
مـن از روى خود خواهى و خـوشگذارانى و یا براى فساد و ستمگرى قیام نکردم
همانا قیام مـن بریایه اصلاح در امت جدم مى باشد
مـى خـواهـم امربه معروف و نهى از منکر کنـم
و به سیـره و روش جـدم وپـدرم علـى بـن ابیطـالب عمل کنــم

مقتل خوارزمى, ج ۱,ص ۱۸۸


قیام در مقابل ظالم

قال الحسین علیه السلام:

ایها الناس انّ رسول الله صلی الله علیه و آله قـال
مَن رَآى سُلطاناً جائِـراً
مُستحلاً لِحُرمِ الله
ناکثاً لِعَهدِ الله
مُخالفاً لِسُنّهِ رَسُول الله
یعمل فـى عباد الله بـالاثـم وَاْلعُدوان
فَلَـم یُغیـّر علیه بفِعلٍ وَ لا قـولٍ کـانَ حَقّـاً علَـى اللهِ أن یـُدخلَه مدخله

امام حسین علیه السلام فرمود:
هان اى مردم ! پیامبر خدا فرموده است
کسى که زمامـدارى ستمگر را بینـد
که حرام خدا را حلال مى سازد
و عهدش را مى شکند
وبا سنت رسول خدا مخالفت مـى ورزد
و در میان بندگان خدا بر اساس گناه و تجاوز عمل مى کند
پس در مقابل او با عمل یا گفتار , اظهار مخالفت ننمایـد, بـر خـداونـد است که او را با همان ظالم در جهنم اندازد

تاریخ طبرى, ج ۴, ص ۳۰۴


خشنودى خالق, ملاک رستگارى

قال الحسین علیه السلام:

لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ الْمَخلـُوق بسَخَطِ اْلخـالِق

امام حسین علیه السلام فرمود:
رستگـار نمی شود مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد

تاریخ طبرى,ص ۱,ص ۲۳۹


جاودانگى در مرگ با عزت

قال الحسین علیه السلام:

لیسَ الموتُ فى سَبیل اْلعِزّ إلاّ حیاه خالده و لیست اْلحَیاه معَ الذّل إلاَّ الموت الذّى لا حیاه معه

امام حسین علیه السلام فرمود:

مـرگ در راه عزت جز زنـدگى جاوید, و زنـدگـى بـا ذلت جز مـرگ بـى حیات نیست

ادب الحسین و حماسته, ص ۱۵۹


شیعه پاک

قال الحسین علیه السلام:

إنَّ شِیعَتَنا مَنْ سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کُلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ

امام حسین علیه السلام فرمود:

بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است

فرهنگ سخنان امام حسین ص/ ۴۷۶


امان در قیامت

قال الحسین علیه السلام:

لا یَأمَن یَومَ الْقیامَهِ إلاّ مَنْ خافَ الله فِی الدُّنیا

امام حسین علیه السلام فرمود:

کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت

مناقب ابن شهر آشوب ج/۴ ص/ ۶۹


شکر نعمت

قال الحسین علیه السلام:

شُکْرُکَ لِنِعْمَهٍ سالِفَهٍ یَقْتَضی نِعْمَه آنِفَه

امام حسین علیه السلام فرمود:

شکر گزاری نعمت گذشته موجب فراوانی نعمت آینده است

فرهنگ سخنان امام حسین ص/ ۴۶۸


عاجزترین

قال الحسین علیه السلام:

أَعْجَزالنّاسٍ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاءِ

امام حسین علیه السلام فرمود:

عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند

بحارالانوارج/ ۹۳ ص/ ۲۹۴

برداشت از وبلاگ: http://www.aljomeh.ir/Etrat/Majmoahahadith/Aimamhosain.htm

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.